محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | اهمیت پرسونال برندینگ چیست؟
.

فروش و مدیریت

اهمیت پرسونال برندینگ چیست؟

اهمیت پرسونال برندینگ چیست؟

توسط محسن همایونی

اهمیت پرسونال برندینگ چیست؟اگرچه مهم است که مدیر عاملان و بنیانگذاران شرکت‌ها از یک برند شخصی قوی برای توسعه اعتبار و رهبری فکری در سازمان خود استفاده کنند؛ اما این مسئولیت نباید تنها بر روی دوش یک یا دو بخش از مجموعه باشد. هر کارمندی در سازمان می‌تواند بر روی پرسونال برندینگ نقش مستقیمی داشته باشد. در ادامه این مطلب اهمیت پرسونال برندینگ برای شرکت ها را توضیح می‌دهیم.

پرسونال برندینگ چیست؟

مارک تجاری شخصی به فرآیند تعیین یک شخصیت عمومی برای یک فرد خاص، در ذهن مخاطبان هدف اطلاق می‌شود. این روند شامل برقراری ارتباط دقیق با ارزش‌ها، اعتقادات و اهداف است. بیایید این موضوع را عملی‌تر تشریح کنیم. به عنوان مثال، مدیران نایک (Nike) با تجلیل از ورزشکاران، تولید محصولات با کارایی بالا و حمایت از مشتریانی که می‌خواهند شیوه زندگی خود را تغییر دهند و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند؛ یک برند ایجاد کرده‌اند. آنها برای برندینگ خود از تبلیغات در مجلات و تلویزیون گرفته تا ساخت پروفایل در رسانه‌های اجتماعی، استفاده می‌کنند.

این دقیقاً رویکردی است که هنگام ایجاد یک برند شخصی باید به آن توجه کنید. البته برای پرسونال برندینگ ممکن است به شخصه در مجلات آگهی منتشر نکنید و یا تبلیغات تلویزیونی سفارش ندهید، اما باید هنگام برقراری ارتباط آنلاین با مخاطبان خود به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید برند شخصی خود را به آنها نشان دهید.

امروزه در مفهوم ایجاد یک کسب و کار، ساختن یک برند کار بسیار رایجی است. همانطور که می‌دانید بیشتر مشاغل موفق و فعال دارای برند تجاری هستند و با توسعه و معرفی آن به مخاطبان جدید، درآمد کسب می‌کنند. پس چرا افراد شخصا این کار را انجام ندهند؟

یک برند شخصی تفاوت چندانی با برند تجاری ندارد. در این روش کسب درآمد شما به جای بازاریابی برای فروش یک محصول یا خدمت خاص، خودتان را بازاریابی می‌کنید. ایجاد یک برند شخصی چه از نظر فردی و چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر درآمدی دارای مزایای بسیاری است و می‌تواند در آینده درهای زیادی را به روی شما باز کند.

چرا پرسونال برندینگ برای شرکت ها از اهمیت زیادی برخوردار است؟

حال سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا مدیران عامل باید همه کارمندان را تحت فشار قرار دهند تا خودشان برند شوند؟ برای پاسخ به این سوال باید مزایای پرسونال برندینگ را بدانید. از مهمترین مزایای داشتن برند شخصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توجه به شرکت

جسی توماس، رهبر برند شخصی دن شابل (Dan Schawbel) در مصالحبه‌ای توضیح داده است که بهترین مدیر عاملان کسانی هستند که قادرند با افزایش آگاهی و جلب توجه دیگران نسبت به برند شرکت، شخصیت‌سازی کنند.

ایجاد زمینه‌های لازم برای وفاداری

آن هندلی، نمونه‌ای کامل از این مورد است. او رئیس سازمان MProfs است. این شرکت فقط در توییتر بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. بنابراین حجم فعالیت‌های آن قابل مقایسه با یک کسب و کار کوچک نیست. با گذشت زمان، او یک برند معروف برای خود ایجاد کرده است و به طور مداوم در محافل مختلف به عنوان مهمترین فرد تأثیرگذار در صنعت بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی معرفی می‌شود. در نتیجه برند MarketingProfs از این قضیه سود می‌برد.

مقام به عنوان یک رهبر فکری

نمونه بارز این ویژگی شابل است که با استفاده از برند شخصی نه تنها برای خود اعتبار و رهبری فکری ایجاد کرد؛ بلکه برای شرکت‌هایش نیز اعتبار ویژه‌ای را به همراه آورد. او معتقد است که هرچه ایده‌های خود را بیشتر تبلیغ کنید؛ درک بهتری از ارزش سرمایه‌گذاری بر روی آنها پیدا خواهید کرد.

چند نکته مهم در مورد پرسونال برندینگ

چند نکته مهم درباره بازاریابی و محتوایی که برای ساختن پرسونال برندینگ نیاز دارید وجود دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید؛ استفاده از بازاریابی محتوا برای توسعه برند یک شرکت در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت‌هایی که این کار را به صورت مدام انجام می‌دهند عبارتند از؛ Hubspot، Mint و سایر شرکت‌های B2B و B2C که توسط وبلاگ‌نویسی در صنعت بازاریابی محتوا شناخته شده‌اند. اما بازاریابی محتوا تنها برای شرکت‌ها نیست بلکه می‌تواند برای افراد نیز مفید باشد. افراد می‌توانند از محتوا برای ایجاد برندهای شخصی استفاده کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. شرکت‌ها معمولا برای برند شدن از وبلاگ‌های شرکتی استفاده می‌کنند؛ کتاب‎های الکترونیکی منتشر می‌کنند و در رسانه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند. بدیهی است که افراد هم می‌توانند همین کارها را برای برندسازی انجام دهند! فقط کافیست که اقدامات زیر را در نظر بگیرند.

  • علاوه بر مشارکت در تولید محتوا در وبلاگ شرکت خود، یک وبلاگ شخصی داشته باشید و در آن محتوا تولید کنید.
  • در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام فعال باشید.
  • با به اشتراک گذاشتن پست‌ها و نظرات خود در مورد محتوای دیگران، تأثیرگذاری خود را تقویت کنید.
  • در کارگاه‌های مربوطه و رویدادهای مهم حوزه فعالیت‌تان شرکت کنید.

افراد در هر حرفه ای شما را در مرحله اول بوسیله برند شخصی  می شناسند.

اگر برند شخصی شما جذاب باشد. مشتریان، فروشندگان، مطبوعات و حتی شرکت هایی که به دنبال جذب نیرو هستند شما را پیدا خواهند کرد. معمولا افراد دوست دارند با متخصصان همکاری داشته باشند و معرفی شما به عنوان یک فرد برجسته به دیگران از دلایل اهمیت پرسنال برندینگ است.هنگامی که می خواهید کسب و کار خود را بازسازی کنید، برند شخصی رکن مهمی در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.

مشتریان و فروشندگان ترجیح می دهند با شرکتی همکاری کنند که رهبر آن پرسنال برند قدرتمندی دارد. بهترین نمونه ها در این زمینه مارک زاکربرگ، بیل گیتس هستند. که برند شخصی شان  از کسب و کارشان بزرگتر است. به گونه ای که اگر شخصیت شناخته شده ی آنها نبود مشخص نبود که الان شرکت هایشان چه جایگاهی داشتند.بر اساس یک مطالعه اخیر برندهای جهانی  ۴۵ درصد از اعتبار شرکت خود را به شهرت مدیر عامل خود اختصاص می دهند. این تقریبا نصف است.علاوه بر این، شهرت مدیر عامل نقش مهمی در جذب کارکنان به یک شرکت دارد و همچنین انگیزه آنها برای ماندن.

برند شخصی می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند.

برند شخصی یک گام بی دردسر در جهت دستیابی به اهداف شما است. صرف نظر از صنعت و یا وضعیت حرفه ای، برند شخصی شما دارای قدرت ایجاد یا از دست دادن انواع فرصت های پیشرفت می باشد. هنگامی که یک برند قوی ایجاد کردید، شما یک نقشه راه برای پیروی خواهید داشت، که باعث می شود خود را از رقبایتان جدا کنید.

به وسیله برندسازی شخصی می توانید دوستان جدید پیدا کنید و ارتباطات خود را افزایش بدهید.

برند شخصی قدرتمند فقط در حوزه ی کاری به شما سود نمی رساند. هنگامی که شما صاحب یک برند جذاب هستید و افراد به شما توجه می کنند، آنها با شما ارتباطات شخصی برقرار خواهند کرد. هنگامی که افراد به واسطه برند شخصی، مقالات شما را مطالعه می کنند. می توانید با آنها ارتباط دوستانه برقرار کرده و حتی با آنها ملاقات داشته باشید.

برندسازی شخصی سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

ایجاد پرسنال برند نیازمند این است که ابتدا هویت خود را پیدا کنید. فرایند ساختن برند شخصی، هویت منحصر به فرد شما را نیز شکل می دهد. هنگامی که خود را پیدا می کنید و مخاطبان شما شروع به واکنش مثبت نسبت به شما می کنند، این امر منجر به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس در شما می شود و به شما اجازه می دهد تا خودتان را فردی ارزشمند بیابید.

خواه در حال تلاش برای ساختن کسب و کار خود باشید. یا پیدا کردن شغل یا جلب توجه مطبوعات یا تحت تاثیر قرار دادن فروشندگان و یا پیدا کردن دوستان موفق، داشتن برند شخصی قدرتمند، جذاب و شفاف، کلید کسب موفقیت است.بنابراین اهمیت برندسازی را در ساختن شهرت، اعتبار و از همه مهمتر کسب موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای دست کم نگیرید.

 

 

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.