محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | بازار سنجی چیست؟
.

فروش و مدیریت

بازار سنجی چیست؟

بازار سنجی چیست؟

توسط محسن همایونی

#بازارسنجی چیست؟  یه وقتایی باید اقداماتی که برا کسب و کارت انجام دادی رو خوب بررسی کنی و با کارایی که رقبات در بازار انجام می‌دن مقایسه کنی اگه روند فعایتت نسبت به اون‌ها رو به رشده که خوبه و سعی کن با برنامه‌ریزی بهترش کنی.  اما اگر رشدت نزولیه حتما دلیلش رو مطمئن شو و بعد اقدام به حل اون مسئله کن. به این بررسی‌ها می‌گن بازارسنجی که بهت کمک می‌کنه تا یه دفه با بحران یا ورشکستگی مواجه نشی. پس شروع کن

ابعاد ارزیابی بازار

دیوید آکر ابعاد زیر را برای ارزیابی بازار معرفی می کند :

_ حجم بازار

_ روند بازار

_ نرخ رشد بازار

_ ساختار هزینه ای در بازار

_ کانال های توزیع

_ عوامل موفقیت

هدف در واقع پیش بینی جذابیت بازار در حال حاضر و آینده است. این اطلاعات به سرمایه گذاری های شرکت جهت داده و باعث بروز موفقیت در آینده خواهد شد.

حجم بازار

حجم بازار در واقع تعداد معامله در بازار و پتانسیل های موجود است. در واقع تعداد قابل فروش از یک محصول را حجم بازار گویند. در واقع تعداد مشتریان و حجم تقاضای موثر آن ها حجم بازار را می سازند. در کنار حجم بازار، پتانسیل بازار حد بالایی تقاضای بازار است. یعنی تعدادی از مشتریان که ممکن است حتی خرید هم انجام ندهند اما در آینده متقاضی کالا و یا خدمات باشند. اطلاعات مورد نیاز را می توانیم از منابع زیر بدست آورد.

_ اطلاعات دولتی

_ اطلاعات انجمن های تجاری

_ اطلاعات مالی شرکته ای تاثیر گذار و بزرگ

_ تحقیقات از مشتریان

روند بازار

حرکت صعودی و نزولی بازار در یک دوره زمانی مشخص را روند بازار می‌گویند. برای محصولات جدید این محاسبه کاری بسیار دشوار است و باید تجزیه و تحلیل دقیقی انجام شود.

چند روش برای این کار وجود دارد که فقط به آن ها اشاره می شود:

_ تحلیل مشتریان

_ مدل سازی انتخاب

_ تحلیل رقبا

_ تحلیل ریسک

_ تحقیقات محصول

_ تحقیقات تبلیغاتی

_ مدل سازی آمیخته بازاریابی

_ شبیه سازی بازار

نرخ رشد بازار

در این روش با استفاده از داده های تاریخی آینده را پیش بینی می کنند. این متدولوژی یک پیش بینی ساده اولیه ارائه میدهد که البته ممکن است نقاط حساس را نشان ندهد. البته بهتر است که اطلاعات را به جای اینکه فقط روی محصول و داده‌های تاریخی متمرکز کنیم، روی محصولات تکمیلی کالای خود هم کار کنیم و این متدولوژی را برای این مجموعه اطلاعات انجام دهیم، این روش دید بهتری به ما میدهد. بررسی منحنی دوره عمر محصول می تواند در این بخش بسیار کمک کند و در مواردی که کالا جدید است بررسی منحنی کالای مشابه می تواند اطلاعات قابل قبولی را به شما دهد.

فرصت بازار

در واقع این فرصت از ارائه کالایی بهتر و کامل تر از کالای رقبا بدست میاد بنابراین بهتره که ابعاد مختلف کالا با رقبا مقایسه بشه و در ضمن موانع قانونی و فرهنگی اونم در نظر گرفته بشه اینطوری ممکنه فرصت موجود در بازار رو بشه اندازه گیری کرد.

ساختار هزینه صنعت

در این بخش هزینه های ثابت و متغییر صنعت محاسبه می شود. یکی از بهترین ابزارها برای این کار، زنجیره ارزش مایکل پورتر است. این اطلاعات میتواند شرکت ها را در انتخاب و توسعه استراتزی رقابتی مرتبط با بازار کمک کند.

کانال های توزیع

عوامل زیر را باید برای کانال های توزیع ارزیابی کرد.

_ وجود کانال های توزیع مناسب

_ شکل گیری و وجود کانال های توزیع جدید

_ قدرت کانال توزیع

عوامل موفقیت

عوامل کلیدی موفقیت برای رسیدن به اهداف بازاریابی بسیار مهم و باید به آنها توجه شود برای مثال:

_ رسیدن به صرفه مقیاس اقتصادی

_ دسترسی به منابع خاص

_ تکنولوژی و فرآیند تولید

_ دسترسی به کانال های توزیع

یکی دیگر از متدولوژی های مرسوم در ارزیابی کیفی بازار بررسی کلان صنعت است که برای این کار می‌توان از مدل پنج نیروی رقابتی مایکل پورتر هم استفاده کرد. 

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.