محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | بازار گرمی چیست؟
.

فروش و مدیریت

بازار گرمی چیست؟

بازار گرمی چیست؟

توسط محسن همایونی

بازار گرمی چیست؟ فعالیتی که خیلی از شرکت ها مرتب انجام می‌دن و ما نیز به تکرار اون رو دیدیم. اون هم تبلیغات و معرفی شرکت ، کالا و خدمات هستش. از قبیل شرکت در نمایشگاه، جشنواره‌ها، سمینارها، اجرای سمپلینگ و انواع تبلیغات  ولی متاسفانه فعالیت‌های تبلیغاتی بدون برنامه نه‌تنها بازارگرمی به حساب نمی‌یاد بلکه باعث سرد شدن بازار اون شرکت میشه.

متأسفانه در کشور ما شیوه های بکارگیری ابزارهای بازارگرمی و ترویج، در بسیاری از موارد درست بکارگرفته نشده اند و نتیجه این است که بسیاری از مردم این برداشت را دارند که اگر شرکتی زیاد تبلیغ می کند دلیل اصلی آن این است که ناکار آمدی خود را به این نحو می پوشاند.
در صورتیکه اگر مردم شما را نشناسند، وجوه تمایزتان را ندانند، پس چگونه باید انتخاب ایشان شرکت و محصولات شما باشد،آنون می گوید:
ماهی روغن هزاران تخم می گذارد
مرغ خانگی فقط یک تخم می گذارد
ماهی روغن هرگز قدقد نمی کند
که به شما بگوید چه کارکرده است
از این رو ما به این ماهی توجه چندانی نداریم
در حالی که مرغ خانگی را تحسین می کنیم
و همین کافی است نشان دهد که تبلیغ اثربخش است.

بپذیریم که ترویج واجب است اما چگونگی اجرای آن است که منجر به بازارگرمی برای شما خواهد شد یا اینکه با اجرای نادرست با تبلیغات گمراه کننده و غیر واقعی زمینه سقوط شرکت یا سازمان را فراهم می سازد.
بازارگرمی بکارگیری ابزارها، تکنیک ها و روش هایی است که مشتریان را متوجه شرکت شما کرده، آنان را علاقه مند ساخته و متقاعد می سازد که با شما تماس گیرند. و اگر افرادی که پاسخ گوی تماس باشند بتوانند تمایل تماس گیرنده را بالا ببرند، ملاقات حضوری صورت خواهد گرفت. تأکید می کنیم تبلیغات نباید فروش شما را بالا ببرد چون این وظیفه نیروهای فروش است. اما تبلیغات اثربخش و حرفه ای زنگ خور شرکت را بالا برده و میزان مراجعه مشتریان را به شرکت افزایش می دهد. اما آنکه باید عملیات فروش را انجام دهد نماینده یا نیروی فروش شرکت است. تمام این ابزارهای پنج گانه که در ابتدای این نوشتار از آنها نام برده شد با بکارگیری هماهنگ و یکپارچه، در بازارگرمی و اشتهار شرکت و محصولات آن فعالیت می کنند. اما نکته مهم این است که بدانیم بازارگرمی نیز یک تخصص است و نباید هر کس به خود این اجازه را بدهد که می تواند با راه انداختن یک دفتر تبلیغاتی در راستای ترویج و تبلیغات فعالیت کند. هر چند نقش و رسالت سازمان های نظارتی در فضای رقابتی ایران نیز حائز اهمیت است تا با فیلتر های تخصصی، شرکت های مشاوره بازاریابی و تبلیغات حرفه ای را شناخته و با حمایت صحیح در کمک به بنگاه های اقتصادی گام بردارند. در مقالات بعدی هر یک از ابزارهای پنج گانه نام برده شده به صورت جداگانه مورد بررسی و معرفی قرار خواهند گرفت. بیائید با هم تلاش کنیم.

 

چطور بازارگرمی کنیم؟

در اینجا پنج افسانه رایج در بازاریابی حرفه ای را مطرح می کنیم تا شما آنها را در زندگی روز مره بکار ببرید. چندان هم سخت نیست اگر کمی از هوشتان استفاده کنید خواهید توانست این اصول را در زندگی بکار ببرید تا بهتر بتوانید به نتایج دلخواهتان دست پیدا کنید.

افسانه‌ اول: تنها محصولات نامتعارف و بنجل لياقت سرِزبان افتادن را دارند. به سادگي بايد گفت كه اين امر حقيقت ندارد. غيرمحتمل ترين محصولات، نظير داروهاي نسخه‌اي نيز مي‌توانند سر و صداي زيادي به راه اندازند.

افسانه دوم: سرِ زبان افتادن رويدادي اتفاقي است. ريني‌ داي با اين حرف موافق نيست. طرح بگو‌مگو و حرف و حديث در باره محصولات را بايد به طور روز‌افزوني حاصل به كارگيري تاكتيك‌هاي زيركانه بازاريابي دانست كه به وسيله آنها، شركت‌ها به تشكيل گروه‌هاي پيشتاز اقدام كرده، توزيع كالا را سهميه‌بندي نموده، پشتيباني و تاييد چهره‌هاي نامدار را به كار گرفته، محصول خود را در فهرست بهترين‌ها جاي داده و به انجام بازاريابي عاميانه دست مي‌زنند.

افسانه‌ سوم: بهترين كساني كه مي‌توانند محصولات شما را سرِ زبانها بياندازند، بهترين مشتريان شمايند. اغلب، ‌فرهنگ‌هاي مخالف از توان بالاتري براي اين كار برخوردارند.

افسانه‌ چهارم: براي بهره‌برداري از سر زبان افتادن بايد سريع عمل كرد و اولين بود. در واقع، شركت‌هاي مقلد در صورتيكه زمان مناسب ورود به ميدان را بدانند، مي‌توانند منافع فراواني كسب كنند.

افسانه‌ پنجم: براي ايجاد حرفهاي كوچه‌بازاري، رسانه‌ها و ابزار تبليغاتي لازم اند. به كارگيري زودهنگام و خارج از حد اين عوامل ممكن است آنها را پيش از شعله‌ور شدن فرو نشاند.

نتیجه گیری:

1. فکر نکنید انسان خاصی هستید و لازم نیست با مردم عادی ارتباط برقرار کنید. علاوه بر اینکه همه انسان ها محترم هستند هرکدام در زمینه ای تخصص و تبحر دارند و می توانند برای شما مفید باشند، همچنان که شما هم در برخی زمینه ها توانایی هایی دارید که می تواند به کار ایشان بیاید.

پس با هر کسی که در طول روز با او برخورد دارید محترمانه و در عین حال صمیمی برخورد کنید. البته این به آن معنا نیست که از این لحظه تبدیل به انسان دیگری شوید که نه خودتان و نه دیگران آن را نمی شناسند بلکه منظور آن است که اگر بیش از حد درون گرا هستید گوهر درونتان را برای دیگران آشکار کنید و از بیان افکار و اندیشه هایتان بیم نداشته باشید.

2. سر زبان افتادن در کل مطلوب نیست اما اینکه دیگران خوبی های شما را ببینند و درباره آن صحبت کنند چندان هم بد نیست. اگر همیشه حواستان باشد و حرفهایی که در خصوصتان مطرح می شود را مدیریت کنید نه تنها سر زبان افتادن بد نیست بلکه شما را به فردی اجتماعی و محبوب بدل می کند.

بسیاری از هنرمندان و چهره های مشهور از سر زبان افتادن برای افزایش شهرت و درآمدشان استفاده می کنند. شما لازم نیست که انسان مشهوری باشید و کل دنیا شما را بشناسند، اما لا اقل همسایه هایتان باید اسم شما را بدانند.

چند نفر شما را به نام می شناسند؟

3. بهترین کسانی که می توانند در شکل گیری شخصیت اجتماعی شما موثر باشند، اقوام، دوستان و کسانی اند که هر روز با آنها در ارتباط هستید.

4. انسان مقلد و تکراری بودن به هیچ عنوان مطلوب نبوده و نیست. هیچ یک از ما از افراد کسالت باری که هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارند خوشمان نخواهد آمد.

5. خود نمایی آفت برقراری رابطه است. برای اینکه شخصیتی اجتماعی باشید، زیاده روی نکنید چون تنها به گوشه گیر تر شدن شما منجر می شود و باعث می شود همه از شما فراری باشند.

تعجب نکنید این بازاریابی نیست که بر زندگی روزمره موثر است بلکه این اصول بازاریابی اند که از زندگی اجتماعی انسان ها وام گرفته اند. اما از آنجایی که این اصول طی سالیان دراز تدوین و قانونمند شده اند می توانند ما را در برقراری روابط اجتماعی موثر تر کمک کنند.

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.