محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | ریسک (Risk)
.

فروش و مدیریت

ریسک (Risk)

ریسک (Risk)

توسط فاطمه فاضلی

ریسک (Risk)

ریسک چیست؟ 

 

"ریسک یک دارایی عبارت است از تغییر احتمالی بازده آتی ناشی از آن دارایی."  وستون و بریگام 

 

واژه ی ریسک در فرهنگ عامه با مفهوم <خطرپذیری> و <عدم قطعیت> شناخته می شود، اما در علم مدیریت مالی و اقتصاد این مفاهیم در تعریف ریسک نمی گنجد. سوالی که اینجا پیش می آید این است که واژه ی ریسک چگونه تعریف می شود؟

ریسک در تعریف بسيار ساده عبارت است از احتمال محقق نشدن پيش‌بيني‌ها. درواقع احتمال اختلاف میان میزان بازده واقعی سرمایه گذاری و بازده مورد انتظار آن را ریسک می گویند. بنابراین وقتی از ریسک یک دارایی صحبت می‌شود، تغییرات احتمالی بازده آن دارایی در آینده مورد نظر است. ریسک همچنین شامل احتمال از دست رفتن همه یا بخشی از اصل سرمایه گذاری نیز می‌شود. 

ریسک

برای روشن شدن این مفهوم به مثال زیر توجه کنید:

شرایطی را در نظر بگیرید که شما در یک مسابقه شرکت کرده‌اید و ۱ میلیون تومان برنده شده‌اید؛ به شما پیشنهاد می‌شود که ۱ میلیون تومان را بگیرید و از قرعه‌کشی حذف شوید یا به‌جای دریافت ۱ میلیون تومان وارد قرعه‌کشی شود که دو احتمال زیر را در پی دارد:

۱- ۵۰ درصد احتمال دارد شما ۵ میلیون تومان در قرعه‌کشی برنده شوید.

۲- ۵۰ درصد احتمال دارد هیچ پولی در قرعه‌کشی نگیرید.

شما کدام پیشنهاد را انتخاب می‌کنید؟ این مثال ساده بیانگر آن است که هرچه شما بازده بالاتری را انتظار داشته باشید، باید ریسک بالاتری را متحمل شوید.

 

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.