محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | سهم بازار چیست؟
.

فروش و مدیریت

سهم بازار چیست؟

سهم بازار چیست؟

توسط محسن همایونی

سهم بازار چیست؟سهم بازار در افزایش فروش و رسیدن به ثبات در فروش بسیار اهمیت داره؛ پس اون رو دست‌کم نگیر.شغل، یکی از بازارهای هدف، رستوران‌ها هستن. فرض می‌کنیم همه‌ی رستوران‌هایی که تو این بازار هست 90تا میشه. حالا شما چه تعداد رو میخوای تبدیل به مشتری کنی؟ مثلا 30 رستوران طی یک‌سال قراره مشتری شما باشن. به این می‌گن سهم بازار؛ یعنی سهم بازار شما یک سوم بازارهدفتونه.  فقط حواستون باشه، سهم بازارتون رو منطقی انتخاب کنید.

یکی از عوامل بسیار مهم از دیدگاه سرمایه گذاران تغییرات سهم بازار یک شرکت در زمینه تولید محصولات است. افزایش و کاهش سهم بازار توانایی یک شرکت در رقابت در بازار را تعیین می کنند. هرچه میزان تقاضا در بازار افزایش یابد شرکتی که سهم خود را در بازار ثابت نگه داشته است  نیز با افزایش سهم روبه رو خواهد شد. بنابراین می توان گفت شرکتی که سهم خود را در بازار حفظ می کند سریع تر و بیشتر از رقبا درآمد خواهد داشت.
افزایش سهم بازار این امکان را به شرکت ها می دهد تا مقدار سوددهی خود را افزایش دهند. از جمله عناصری که شرکت ها برای افزایش سهم بازار خود در کل بازار برای جذب مشتریان بیشتر انجام می دهند عبارتند از کاهش قیمت ها و تبلیغات گسترده. اندازه سهم بازار معمولا برای هر کشوری به صورت جداگانه محاسبه می شود. سرمایه گذاران نیز می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از سازمان ها و منابع مختلفی مانند گروه های تجاری، سازمان های قانون گذاری تجارتی و در خیلی از مواقع از شرکت های هم پایه خود این اطلاعات را بدست آورند.

سهم بازار عامل بسیار حیاتی در سود آوری برند محسوب می شود. اغلب سرمایه گذاری ها در دنیا هم بر روی برند هایی انجام می شود که یا از سهم بالایی برخودارند و یا اینکه برنامه بازاریابی آنها با استراتژی افزایش سهم بازار چیده شده است.

سهم بازار علاوه بر اینکه نوعی شاخص است، دیدگاهی مبتنی بر واقعیت از چشم انداز موفقیت شما در اختیارتان می گذارد. از طرف دیگر سهم بازار دیدگاهی از آینده در مورد میزان سوددهی محصول و کسب وکارتان به شما می دهد.بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که سهم بازار نشان دهنده وضعیتی پایدار و خوب برای سودآوری است پس شرکتی که بیشترین سهم از بازار را دارد، سودآورتر و موفق تر از رقباست.

البته هستند شرکت ها و برند هایی که با سهم بازار کم در بعضی محصولات بسیار سود ده تر از رقبایی هستند که از سهم بازار بیشتری بر خوردارند.

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.