محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | منحنی عمر محصول یا PLC چیست؟
.

فروش و مدیریت

منحنی عمر محصول یا PLC چیست؟

منحنی عمر محصول یا PLC چیست؟

توسط محسن همایونی

منحنی محصول چیست؟ #منحنی_عمر_محصول یه کم فکر کنید ببینید چی به ذهنتون خطورمی‌کنه ..... نههههههه این با تاریخ مصرف خیلی خیلی متفاوته اما میتونم یه جورایی بگم نزدیک شدید.  حتما نوارکاست رو خاطرتون هست یا فلاپی که بعد جای اون‌ها CD و فلش اومد و خیلی چیزای دیگه که همینطور داره ارتقا پیدا می‌کنه. هر محصولی یک دوره‌ای داره و اگر دورش تموم بشه نمیشه مجدد تولیدش کرد و یه تاریخ مصرف دیگه روش زد. کاری که باید انجام بدیم اینه که در این محصول نوآوری ایجاد کنیم یا کلا محصولی جدید رو جایگزین کنیم. اگه ندونی عمر محصولت کی تموم میشه، باختی ....

مفهوم چرخه عمر محصول نشان می‌دهد که یک محصول از چهار مرحلهٔ تکاملی از ابتدای معرفی به بازار تا ترک بازار عبور می‌کند. این مراحل شامل معرفی، رشد، بلوغ و کاهش هستند. همچنان که یک محصول از چهار مرحلهٔ چرخه عمر پیشروی می‌کند، سطوح سود را تغییر می‌دهد و باید استراتژی‌های مختلفی بکار رود تا موفقیت مداوم محصول تضمین گردد.

چرخه عمر محصول

مرحله مقدماتی
مرحله مقدماتی، اولین مرحله از چرخه عمر محصول است و به محض اینکه محصول برای فروش موجود باشد رخ می‌دهد. درطول این مرحله، سود‌ها کم یا غیرموجود هستند زیرا شرکت باید برای ایجاد آگاهی از این محصول هزینه کند: کمپین‌های بازاریابی ممکن است گران باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد این شرکت برای انتشار محصول، مبلغی را به توزیع-کنندگان و خرده ‌فروشان بپردازد.
مرحله رشد
اگر مرحله مقدماتی چرخه عمر محصول موفق باشد، این محصول به مرحله رشد منتقل خواهد شد. در این نقطه، خرده فروشان محصول را در انبار ذخیره می‌کنند و مصرف کنندگان خریداری آن را شروع می‌کنند. درطول مرحله شروع، افزایش قابل توجهی در فروش‌ها وجود دارد بطوریکه محصول از یک دوره رشد سریع فروش‌ها لذت خواهد برد. در این نقطه، سود نیز افزایش خواهد یافت، زیرا هزینه‌های تولید و ارتقاء هر واحد فروخته شده کاهش می‌یابد. چالش برای کسب و کار این است که مرحله رشد چرخه عمر محصول را تاجایی که ممکن است طولانی بسازیم. این امر ممکن است شامل ارتقاء محصول یا ورود به بازارهای جدید باشد.
مرحله بلوغ
رشد سریع فروش‌ها برای همیشه نخواهد ماند بنابراین محصولات به مرحله سوم منتقل می‌شوند: بلوغ. در مرحله بلوغ از چرخه عمر محصول، سرعت فروش‌ کاهش می‌یابد زیرا فروش محصولات به یک نقطه اوج رسیده است. در این مرحله از کسب و کار، استراتژی معرفی خواهد شد که تلاش می‌کند فروش‌ها را مانند کاهش قیمت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی اضافی افزایش ‌دهد. چنین استراتژی گران است و احتمالا منجر به یک کاهش در سود‌ها برای پوشش هزینه‌های ارتقا می‌شود.
مرحله کاهش
این مرحله، مرحله نهایی از چرخه عمر محصول است. همانگونه که نام آن نشان می‌دهد در مرحله کاهش، فروش و سوددهی شروع به کاهش یافتن می‌کند. درطول مرحله کاهش، تولیدکننده محصول ممکن است تلاش کند برای تحریک رشد، استراتژی قیمت گذاری خود را تغییر دهد، با این حال در اکثر موارد، این تصمیم نیاز به تغییر یا جایگزینی محصول دارد.

ویا بطور کلی میتوان نمودار چرخه عمر محصول را به دسته های زیر بخش بندی کرد:

نمودار چرخه عمر محصول یکی از ابزارهایی است که با کمک آن می‌توانیم فرایند توسعه محصول را مدیریت کنیم. در ادامه بخش‌های مختلف این نمودار معرفی می‌شوند.

مرحله معرفی: نخستین مرحله دیاگرام چرخه عمر محصول، گرانترین مرحله آن است ( این موضوع در صورتیکه بازاری که سازمان در آن فعالیت می‌کند رقابتی باشد پررنگتر است). در این مرحله بازار برای محصول کم بوده و در نتیجه میزان فروش پایین است. در این مرحله  بیشتر هزینه‌ها روی تحقیقات و توسعه محصول، تست مشتری و بازار و ملزومات ورود به بازار متمرکز است.

 

مرحله رشد: در این مرحله که در واقع مرحله دوم نمودار چرخه عمر محصول است محصول به صورت جدی وارد بازار شده و تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. به تبع افزایش تقاضا میزان فروش و همچنین رقابت در بازار نیز افزایش می‌یابد. در این مرحله سازمان باید تمرکز خود را روی کاهش قیمت گذاشته و تحقیق و توسعه را روی فرایند ساخت محصول متمرکز کند. به دلیل افزایش آگاهی مشتری در این مرحله رقابت بسیار شدید خواهد بود.

مرحله بلوغ: پس از اتمام مرحله رشد، محصول وارد مرحله بلوغ می‌شود. در این مرحله  شرکت‌های تولیدکننده محصول روی حفظ سهم بازارشان تمرکز می‌کنند. در این مرحله حجم فروش بسیار بالا بوده و همین عامل باعث صرفه‌جویی به مقیاس و کاهش هزینه تولید می‌شود. البته بزرگ بودن بازار و حضور رقبای متعدد باعث کاهش سهم بازار و همچنین سود شرکت‌ها می‌شود. در این مرحله شرکت‌ها برای افزایش سهم بازار خود سعی می‌کنند با ایجاد تمایز در ویژگی‌های محصول و کمپین‌های بازاریابی برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و سهم بازار خود را افزایش دهند.

مرحله زوال: آخرین مرحله از چرخه عمر محصول، مرحله زوال است. در این مرحله حجم فروش کاهش یافته و به طبع آن سود تولیدکنندگان نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد. در این مرحله مشتریان به سمت محصولات دیگری گرایش پیدا می‌کنند هرچند تولیدکنندگان می‌توانند با کمک استفاده از روش‌های ارزان تولید یا هدف قرار دادن بازارهای دیگر سود کسب کنند.

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.