موضوعی که بیشتر افراد درگیر آن هستند (موضوع دروغ است ) lie
نکتهی اول : دروغ بحث مهمی است و به عنوان مذاکره کننده تا مواجه با دروغ را بلد نباشیم هیچ موقع نمیتوانیم مذاکره کننده موفقی باشیم.
پلیکمن جملهی معروفی دارد که یک انسان معمولی در 10 دقیقه 3 بار دروغ میگوید.
گاهی مواقع معدب بودن نیازمند دروغ گفتن است مثلا اگر شما غذایی که من پختم را دوست ندارید ادب حکم میکندکه بگویید چقدر غذاتون خوشمزه بود.
خیلی مواقع افراد در مذاکره برای حفظ ادب مجبور میشوند دروغ بگویند.
افراد وقت زیادی میگذراند برای اینکه ببیند طرف دروغ میگوید یا نه اما کمتر وقت میگذراند برای ریشهیابی دروغ که چرا به من دروغ میگوید؟؟
مذاکره کننده بیشتر از اینکه قضاوت اخلاقی بکند راجع به دروغ باید فکر مواجه با دروغ باشد.
سه نوع دروغ :
دروغهای سفید
دروغهای سیاه
دروغهای خاکستری
دروغهای سفید: کاملا دروغهای بی ضرر هستند که خیلی وجود دارند، به طور مثال من شبی 10 صفحه کتاب میخوانم وقتی میگویند اهل کتاب خوانی هستی میگویم بعله من شبی 50 صفحه کتاب میخوانم و هر مذاکره کنندهای باید تحمل دروغهای سفید را داشته باشد .
دروغ های سیاه : باعث میشود که به واسطهی آن دروغ منافع یک فرد دیگر را تهدید کنیم .
تحقیقات پلیکمن نشان میدهد آدم ها وقتی بهره هوشیشان بالا میرود میزان دروغگویی کم میشود و یاد میگیرند بدون دروغ گفتن منافعشان را تامین کنند.
هیچ موقع به روی دروغگو نیاورید که دروغ میگوید چون هیچ کاری نمیکند چون شما دارید دروغگوی شرمنده را به یک دروغگوی پرو تبدیل میکنید .
در مذاکره بعضی مذاکره کنندگان خیلی حرفهای برخورد میکنند به جای اینکه بگویند تو داری دورغ میگویی و به صورت واضح به روی طرف بیاورند به آن شخص میگویند شما درست میفرمائید پس حتما اطلاعاتی که به من داده بودند اشتباه بود.
خیلی مواقع توصیه میکنند اگر کسی دروغ گفت برایش یک پل طلایی عقب نشینی بساز.
برای افرادی که دورغ میگویند پل طلایی بسازیم نه اینکه یقه آنها را بگیریم .
اگر شما پای صحبت مذاکره کنندگان حرفهای بنشینید پیدا نمیکنید مذاکره کنندهای که دروغ گفتن را حتی در شرایط خاص تجویز کند.
ریسک دروغگویی بسیار بالا است.
در مذاکرهها در روابط دوستی در مذاکرات تجاری ترجیحا به دروغ متوسل نشوید دروغ ریسک دارد.
دروغ یک الی دو مرتبه شاید اثرگذار باشد وجواب دهد ولی یک جا هم امکان دارد همه چیز را خراب کند و اعتبارمان را از دست بدهیم وبا در نظر گرفت که مذاکره کننده مهمترین سرمایهای که دارد اعتبارش است .
برگرفته از سایت استاد شعبانعلی
امیداست که فایل صوتی چگونه یک مذاکره حرفه ای اشته باشم؟ در این مسیر راهگشای شما باشد.