محسن
محسن همایونی

طراحی، پیاده‌سازی، مدیریت و راه اندازی سازمان‌ یا واحد فروش مشاور، مدرس و توسعه دهنده کسب و کار مشاور و مدرس فروش و بازاریابی دارای مدرک MBA (فوق لیسانس اجرایی) در زمینه تبلیغات و بازاریابی دارای مدرک DBA (دکترای اجرایی) در زمینه مدیریت، توسعه و بهبود کسب و کار عضو رسمی انجمن راهبردی ایران عضو رسمی باشگاه مدیران ایران عضو رسمی کمیسیون بهبود و توسعه‌ی کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان
همین حالا با من تماس بگیرید.

ورود | ثبت نام
صفحه اصلی | مقاله ها | دایره المعارف | فروش و مدیریت | دیجیتال مارکتر چیست؟
.

فروش و مدیریت

دیجیتال مارکتر چیست؟

دیجیتال مارکتر چیست؟

توسط محسن همایونی

دیجیتال مارکتر چیست؟ بازاریابی دیجیتال در حال حاضر یکی از حرفه های پرکاربرد در جهان است. دنیای آنلاین همه چیز را تغییر داده است و بازاریابی نیز ماهیتی دیجیتال به خود گرفته است. شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا سایر کانال های ارتباطی ابزارهایی هستند که دیجیتال مارکترها از آن بهره می برند.  برای اینکه یک دیجیتال مارکتر موفق باشید باید مهارت های خاصی را داشته باشید تا بتوانید فعالیت خود را کنترل و آنالیز کنید و کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. ما لیستی از 20 مهارت لازم را برای شما جمع آوری کرده ایم و توضیحات مختصری را در مورد آن ها ارائه کرده ایم. اگر هر کدام از این مهارت ها را ندارید سعی کنید آن ها را تقویت کنید. 10 مهارت اول مربوط به ویژگی های شخصی است و 10 مهارت آخر مربوط به ویژگی های حرفه ای می باشد.

مهارت های نرم یا شخصیتی دیجیتال مارکتر

شما در امر دیجیتال مارکتینگ باید چند ویژگی شخصیتی داشته باشید تا راحت تر مسائل را حل و فصل کنید و همیشه ایده ها  و روش های جالب توجهی را ارائه کنید. این مهارت ها عبارتند از:

  1. کنجکاوی: همیشه سعی کنید از موارد مختلف در حیطه ِ کاری خود سر در بیاورید مطمئنا ضرر نخواهید کرد.
  2. سختی: سرسخت باشید و از مواجه شدن با مشکلات نهراسید.
  3. نسبت به یادگیری مشتاق باشید و خوب گوش کنید و موارد لازم را یاد بگیرید.
  4. خود را با شرایط وفق دهید و اجازه ندهید شرایط بر شما غالب شوند. مشتریان خود را شناسایی کنید و سازوکاری مشتری پسند اتخاذ کنید.
  5. مولتی تسکینگ یا قابلیت انجام چند کار را یاد بگیرید. این برای دیجیتال مارکترها مثل سوخت موشک در هنگام سرعت گرفتن است.
  6. به افکار و ایده های سایر افراد احترام بگذارید و قضایا را از نگاه آن ها نیز بررسی کنید و احتمالا ایده های بکری نیز از این طریق پیدا خواهید کرد.
  7. تعامل داشته باشید. با اینکه کار شما آنلاین است اما شما در نهایت یک بازاریاب هستید و کار اصلی بازاریاب تعامل با مشتریان است.
  8. اصول کاری قوی داشته باشید و البته فرسایشی هم کار نکنید. وقتی برای تفریح و لذت بردن هم داشته باشید تا کار کردن برای شما لذت بخش تر شود.
  9. صداقت جایگاه شما را هم در محیط کار و هم بین مشتریان و مراجعین بالاتر می برد.
  10. شجاعت گفتن «من نمی دانم» را داشته باشید. هنوز بسیاری از چیزها در جهان وجود دارند که شما آن ها را نمی دانید و باید یاد بگیرید. پس همیشه در حال یادگیری باشید.

مهارت های سخت دیجیتال مارکتر

منظور از مهارت های سخت، مهارت های حرفه ای شما دارند و لزوما سخت و طاقت فرسا نیستند. این مهارت ها شما را به یک متخصص در کارتان بدل می کنند.

  1. جستجو کردن را بلد باشید. اینکه شما توانایی لازم برای جستجو در موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و یا سایر سایت ها را داشته باشید و بتوانید در زمان کمتری به آن چیزی که می خواهید برسید مسلما در کار خود سریع تر پیشرفت خواهید کرد.
  2. استفاده از اکسل را یاد بگیرید. اکسل یک نرم افزار فوق العاده برای جدول بندی کارها، فعالیت ها، هزینه ها و بودجه و مواردی از این دست است. در ضمن می توانید از طریق اکسل آمارهای خود را هم تحلیل کنید و نمودارهایی را برای خود و مشتریان تان نمایش دهید.
  3. تحقیق و جمع اوری داده ها یک امر مهم در بازاریابی دیجیتال است. داده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دنیای فعلی به داده ها بیش از هر چیز واکنش نشان می دهد. پس داده محور باشید و روش تحقیق و جمع آوری داده ها را یاد بگیرید.
  4. گوگل آنالیتیکس یک ابزار مهم سئو و دیجیتال مارکتینگ است و داده های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. اینکه چگونه آمار وبسایت خود را آنالیز کنید و یا نرخ تبدیل و سایر شاخص های عملکرد خود را رصد کنید به شما یک نمای کلی از فعالیت تان می دهد.
  5. باید قابلیت استفاده از حداقل یکی از ابزارهای سئو را داشته باشید. گوگل آنالیتیکس، ابزارهای تحقیق کلیدواژه ها و کنسول گوگل در اولویت قرار دارند.
  6. باید بتوانید میزان تاثیرگذاری و عملکرد خود را آنالیز کنید. این به خودتان بستگی دارد که اثرگذاری فعالیت خود را چگونه بررسی کنید. تعداد مشترکین خبرنامه؟ تعداد مشتریان؟ بازدید سایت؟ نرخ تبدیل؟ انتخاب این به شما بستگی دارد.
  7. ارتباطات آنلاین داشته باشید و بتوانید برای برگزاری جلسات و رویدادها و ایونت ها از ابزارهای مختلف بهره ببرید. در ضمن مهارت های ارتباطی و تعاملی هم از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
  8. توانایی تشخیص عملکرد صحیح و غلط را داشته باشید. اگر جایی می بینید که راه اشتباه را رفته اید برگردید یا به نحوی آن را تغییر دهید که کمتر ضرر کنید.
  9. از ابزارهای کراولر استفاده کنید تا وبسایت خود را رصد کنید و از نظر ایندکس شدن و دیده شدن در موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنید. همچنین از این طریق می توانید کپی بودن محتوای سایت خود را هم بررسی کنید.
  10. کدزنی و یا درک کدها شاید چندان مهارت ویژه ای برای یک بازاریاب نباشد و بیشتر مختص برنامه نویس هاست اما یک دیجیتال مارکتر که در زمینه ی کدزنی مهارت دارد مسلما ایده های بکر و ناب تری در سر دارد و می داند چگونه و از چه طریقی آن ها را عملی کند.
  11. یک دیجیتال مارکتر موفق قبل از آ‌ن‌که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باشد یک بازاریاب حرفه‌ای است که هدف نهایی‌اش بیش‌تر کردن فروش شرکت یا سازمان است. جالب است بدانید موفق‌ترین کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیا سال‌های قبل یک بازاریاب سنتی بوده‌اند. در ادامه به ۳ ویژگی یک دیجیتال مارکتر موفق اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید به یک شخص موفق در این حوزه تبدیل شوید داشتن ویژگی‌های زیر ضروری است.

    تسلط بر کانال‌ و ابزارهای بازاریابی

    یکی از تفاوت‌های مهم بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی، کانال‌های مورد استفاده‌ی آن‌هاست. در حقیقت کانال‌های مورد استفاده یک بازاریاب سنتی، معمولا زیاد نیست اما امروز کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ از ده‌ها کانال بازاریابی استفاده می‌کنند تا درنهایت بتوانند فروش شرکت را افزایش دهند. داشتن تسلط بر این کانال‌ها کمک می‌کند تا بتوانید در هر شرایطی از بهترین کانال موجود برای افزایش فروش استفاده کنید.

    »البته شاید یک کسب و کار بسته به نوع فعالیتش، هرگز نیازی به استفاده از بعضی از این کانال‌های بازاریابی نداشته باشد اما در هر صورت یک دیجیتال مارکتر موفق باید به همه‌ کانال‌های بازاریابی تسلط داشته باشد«.

    کانال‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی بسیار زیاد هستند که ممکن است متناسب با نوع کسب و کار از بعضی از آن‌ها بیش‌تر استفاده شود و از بعضی از آن‌ها کمتر.

    تسلط بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ

    نکته‌ی مهمی که در مورد دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای وجود دارد این است که این افراد باید از همه‌ی حوزه‌هایی که تحت نظر آن‌ها فعالیت می‌کنند اطلاعات مناسبی داشته باشند. پس در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای تبدیل شوید باید از همه‌ حوزه‌های تحت فعالیت‌تان، اطلاعات کافی داشته باشید.

    مسلط بودن بر زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع از ضعف‌های موجود در بدنه‌ بازاریابی شرکت و سازمان مطلع شوید و راهکاری برای رفع آ‌ن‌ها پیدا کنید.

    قدرت تحلیل داده‌ها

    اگر روی دو مورد بالا تسلط داشته باشید اما قدرت تحلیل خوبی نداشته باشید قطعا نمی‌توانید به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شوید. یک دیجیتال مارکتر موفق باید قدرت تحلیل بالایی داشته باشد تا بتواند تبلیغات و بازاریابی سازمان را به بهترین شکل هدایت کند. بهتر است این نکته را نیز بدانید که دیجیتال مارکتر‌های موفق و ناموفق تقریبا در این مورد با یکدیگر اختلاف دارند؛ چراکه همه‌ی افراد با ابزارهای مختلف بازاریابی آشنایی دارند اما قدرت تحلیل نتایج این ابزارها بسیار مهم‌تر از آشنایی با خود ابزارها است.

     شرح شغل و وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

    در سازمان‌های بزرگی که به‌جای شخص، یک تیم دیجیتال مارکتینگ حضور دارد وظیفه‌ کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بیشتر مواقع انجام هماهنگی بین قسمت‌های مختلف و همچنین طراحی کمپین‌های مختلف است. اما در برخی موارد شرکت‌ها به دلیل نداشتن بودجه‌ کافی سعی می‌کنند یک کارشناس همه فن حریف استخدام کنند تا کلیه‌ وظایف بازاریابی را به او بسپارند. هرچند این کار چندان توصیه شده نیست اما به‌هرحال امروزه شرکت‌های زیادی به‌دنبال استخدام کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ درجه‌ هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتی بعضی از دیجیتال مارکتر‌های حرفه‌ای نیز در شروع کارشان، یک کارشناس همه فن حریف بوده‌اند و سپس با گذشت زمان در یک شاخه‌ اصلی شروع به فعالیت کرده‌اند.

    البته بسیاری افراد اعتقاد دارند که اگر در ابتدای کار یک کارشناس همه فن حریف باشیم سبب می‌شود تا شخص، به علاقه‌ اصلی خود پی ببرد و مطالعات خود را برای آن حوزه افزایش دهد. مطمئن باشید یک کارشناس ۳۶۰ درجه‌ دیجیتال مارکتینگ به‌خاطر وسعت حوزه‌های مورد فعالیتش نمی‌تواند در همه‌ی حوزه‌های آن متخصصی تمام عیار باشد اما چیزی که واضح است این است که قرار نیست همیشه وضعیت به همین شکل باقی بماند و شما اگر مراحل شغلی را به‌صورت درست و اصولی طی کنید

چگونه به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شویم.

کاملا مشخص است که اگر می‌خواهید به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید باید به مواردی که در بالا اشاره شد مسلط شوید. نکته مهم اینجاست که شاید باید مسیر درست را طی کنید، در دنیای واقعی و فضای کار واقعی مشغول کار باشید و تجربه‌اندوزی کنید.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای کار چندان آسانی نیست و نیازمند آموزش‌های فراوان است. شاید یکی از شغل‌هایی که بیش‌ترین به‌روز بودن را نیاز دارد همین شغل است؛ چراکه دنیای تکنولوژی دائما درحال تغییر است و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌بایست دائما اطلاعاتش را به‌روز کند تا بتواند روی تمامی مباحث جدید تسلط داشته باشد. بهتر است هم‌زمان با آموزش دیدن یک کار عملی هم شروع کنید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید و موفق شوید. همچنین این مسیر یک مسیر زمان‌بر است که می‌بایست با صبر و حوصله‌ی زیادی پیگیری شود.

جمع بندی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا همان شخص دیجیتال مارکتر درصورتی حرفه‌ای خواهد بود که در همه‌ زمینه‌های بازاریابی اطلاعات دقیقی داشته باشد تا درصورت نیاز بتواند از این اطلاعات درجای درست استفاده کند. البته ممکن است بعضی ابزارها یا آشنایی با بعضی از انواع بازاریابی در کسب و کاری که شما بعدا به آن مشغول می‌شوید نیاز نباشد، اما شما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای باید به همه‌ حوزه‌های بازاریابی تخصص داشته باشید و در همه‌ آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا درصورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

 

.

0 دیدگاه ارسال شده است

.